fredag 10 september 2010

Älg mot timmerbil.

Satt på Rakels och klockan hade hunnit bli 06:26. Ser över vägen hur 2 st tjurar går skyddade av björksly, och går sakta gemak mot vägen som jag har full uppsikt i mot.
Då kommer en personbil och svänger in på flyksjövägen, men älgarna reagerar inte ens på bilen.
Sen efter det kommer en timmerbil med släp utan timmer påväg att lasta timmer från skogen.
När nu timmer bilen var tom så går dom inte direkt ljudlöst. förmodligen går släpet ner i en grop, det smäller till värre än ett gevärsskott varav den ena älgen skenar över vägen.
Den andra älgen står kvar och jag har full koll på den och bara väntar att den ska gå samma väg över.
Den står fortfarande i skydd av björksly och jag ser bara huvudet, men från motsatta hållet ser man älgen klart och tydligt.Lastbilens chaufför ser också älgen varav han stannar och tittar på den. Då kliver älgen ut på vägen och stannar med en perfekt bresida framför lastbilen.
Kunde inte skjuta p g a att lastbilen står i skottriktningen.
Sen när älgen gått över vägen så upptäcker lastbils chauffören mig och blinkar med hel ljustet.
( Får jag tag på chauffören ska jag snöpa han).

//Pilo 20

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar