onsdag 25 maj 2011

En dag på pass.

Det är en kall och klar höstmorgon. Solen har just gått upp. Mot ett träs står min älgstudsare lutad.
Jag har placerat min pc på en sten. Solstrålarna leker över
tangenterna. På lagom avstånd en halv liter konjak.

Tar mig en klunk!

Kallt att sitta på pass. Har suttit länge. Konstigt det här med älgjakt. Man
blir utplacerad ensam i en skog. Så tyst det är. Alldeles vindstilla. Men lite
kallt. Inte får man röra sig heller. Knappt ta en åkarbrasa.

Tar fram termosen med kaffe och dricker gök!
Det är vackert i skogen. Mycket vackert! Har nog aldrig förr suttit på ett så
vackert älgpass. Det har börjat blåsa, för tallarna står snett. Det är synd att
det ska vara så kallt. Skulle ha tagit med mig en extra ylletröja

Tar mig en blänkare !

Så varmt det blivit. Det är jordbävning för marken gungar så konstigt. Jag trordet inte är bra att sitta på kalla stenar. Eller så åt jag något olämpligt i morse? Varför kommer inga älgar ?

Tar mig en borre!

Äntligen ! Nu har jag skjutit en älg med sportmössa.Har aldrig skjutit en älg
med sportmössa förut, men nån gång måste vara den första. Konstigt att
stjärnorna lyser mitt på dagen.  Förbålt roligt att sitta på älgpass. Bara det
inte vore så varmt. Om inte älgar har två horn och en pingla runt halsen så har
jag skjutit en ko.

Tar mig en jamare!

Där kommer 15 älgarrrr på en gång. Pang pang bjällerklang, skynda dig att svara. Nu sköt jag en drevkarl igen. Ingen skada skedd. Jag gillade aldrig hans utseende. Men det var synd på kossan. Kossa muu, vad gör du hela långa dagen? Buuuu! Där går en älg och plöjer på åkern. Nu plöjer den inte mera.

Perfekt skott. Men det var synd på kosssanann. Länge leve den svenska kossan.

Men nu föll en tall.

Tar mig en jävel!
Det var det löjligaste jag sett. En älg som cyklar. Synd att jag bommade. Men
jag träffade visst ringen för nu står älgfan och pumpar.
Bara träden ville stå stilla.

Somnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar