onsdag 4 februari 2015

RWS återkallar ammunition


Har du under året köpt RWS-ammunition i .22 Hornet? Kontrollera då om du fått patroner från ett parti som nu återkallas. 
Under perioden juli till november 2014 har Gyttorp Jakt levererat patroner i kalibern .22 Hornet som man nu låter återkalla av säkerhetsskäl. Återkallelsen gäller endast patroner RWS .22 Hornet TMS 3,0 gram med Lot-nummer 67QG och artikelnummer 211 63 75. Se på bilden var du ser dessa nummer på asken. Vänd dig till din återförsäljare som förser dig med ny ammunition som inte omfattas av återkallelsen.
Oklart vilket fel
Vilket fel patronerna har meddelar man inte men Svensk Jakt har pratat med Niklas Färnstrand, Gävle, som fick problem med den aktuella patronen.
– När jag var på skjutbanan och skulle skjuta in min studsare så började problemet med att skotten spred rejält. Sedan kunde jag plötsligt inte repetera in en ny patron i loppet. Min första tanke var att det var fel på vapnet men vid rengöring av pipa och lopp upptäckte jag metallbitar som satt fast i loppet.
KvalitetsmärkeDet vanligaste felet om man inte får in en patron i patronläget är att den främre delen av föregående tomhylsa brustit och blockerar. Enligt Niklas Färnstrand såg dock tomhylsorna ut som de brukar.
Hans vapen, liksom den aktuella ammunitionen, ska nu undersökas närmare av expertis.
RWS är ett välkänt kvalitetsmärke som inte brukar leverera felaktiga produkter. Men fel kan drabba även den bäste. Vår inhemska kvalitetsproducent Norma levererade så sent som i våras felaktiga Jaktmatchpatroner i .308 Winchester som man återkallat. Källa Svensk jakt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar