torsdag 15 september 2011

Hur det gick till när Pilo 25 sköt kvigan.

Jag kom upp till passet 05:50 och satte mig till ro utan att duka fram någon frukost. Tänkte att jag skulle vara extra tyst denna morgon för den strategin fungerade även ifjol när jag sköt kvigan på Sörvitgåstjärn.
06:50 hörde jag ett brak innifrån skogen nordväst om passet men jag kunde inte se något djur. Spänningen inföll sig och jag satt beredd med Magnum beredd att få använda den. Några minuter senare kom så kvigan fram från skogen och ut på hygget. Det var lite småbuskar och träd i vägen så jag avvaktade en stund medan hon gick längre in på hygget. Jag avlossade skottet och kvigan panikrusade med rosslande andning inåt skogen som hon kom ut från och brak hördes. Jag anropade så Pilo 10 utan resultat men Pilo 18 hörde mig och lät meddela att han var strax bakom mitt pass. Han anlände efter några minuter och vi fikade i morgonsolen som spred sig över "Gasaremsan" under tiden som hunden sökte och markerade älgen.
Strax därpå gick Pilo 18 ut i skogen mot skallet och lät meddela att kvigan låg där samtidigt som han gratulerade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar